Orakad Muller bad om ursäkt

Foto: Adam Ihse, Scanpix


Informerade om samarbetet mellan Saab och Pang Da.

Minuterna före klockan 12.30 strömmade hundratals Saabanställda in genom
huvudporten in i fabriken i Trollhättan. De kom från andra delar av Saab och
skulle in för att lyssna på Muller vid det stora informationsmötet.

Ensam på en scen på fabriksgolvet vände sig en orakad Victor Muller till Saabs
alla anställda.

– Han bad så väldigt mycket om ursäkt för att han satt Saab i den här
situationen och utsatt oss för den här turbulensen. Den ska aldrig hända
igen lovade han, sade Börje Askhem, på Saab sedan 1978 och tjänsteman på
Saab Powertrain.

– Det var starkt sagt, tycker jag.

Börje Askhem tror på sin styrelseordförande, som på torsdag också blir Saabs
vd när Jan Åke Jonsson formellt avgår.

När fabriken kan starta igen vågade inte Muller säga något säkert om. Så snart
som möjligt var budskapet. Kanske om någon vecka beroende på hur snabbt man
kan komma överens med underleverantörerna.

På samma fabriksgolv firade man Saabs ettårsdag som självständigt bolag så
sent som den 23 februari. Då var det tårta och artister. Nu var det Muller.

– Jag hoppas få höra att det löser sig för Saab nu. Pang Da är ett företag jag
aldrig hört talas om men det ser bra ut. Vi ska sälja bilar till dem och det
är ju det vi ska syssla med – sälja bilar, sade Börje Askhem.

Han är imponerad av att Victor Muller själv åkt till Trollhättan för att
informera.

– När jag i morse hörde att han skulle komma tänkta jag ”men var han inte i
Kina nyss. . .”??

– Jag skulle inte vilja byta med honom.

Magnus Berner, Vänersborg, med 21 år på Saab, arbetar på företagets
utvecklingsavdelning med bland annat nya 9–3, den som ska ersätta dagens
modell.

– Det är ett naturligt steg att Muller kommer hit. I det här läget är det bra
att han talar direkt med personalen, sade han.

Placerare i Kina reagerade positivt på nyheten om samarbetet mellan Saab och
Pang Da.

Det kinesiska företagets aktie steg med över 4 procent under
tisdagsförmiddagens handel på Shanghaibörsen, jämfört med en allmän uppgång
av Shanghais kompositindex med 0,6 procent.

Saab-ägaren Spyker Cars aktie sjönk däremot med 3,9 procent på Amsterdambörsen
i förmiddags, en rekyl nedåt efter rallyt i går då finansmarknaden gladdes
åt uppgifterna om det nya kinesiska räddningsförsöket.

Enligt uppgörelsen med Saabägaren Spyker ska Pang Da till en början betala 30
miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, för 1 300 bilar som kan börja
levereras i september.

Statsminister Fredrik Reinfeldt, för tillfället i Brasilien, sade i sin första
kommentar efter beskedet om att Pang Da är på väg in i Saab, att regeringen
följer utvecklingen.

– Vi kan inte göra annat än att försöka följa detta och uttrycka en oro för
jobben i Trollhättan och för de många anställda som säkert tycker att det är
jobbigt att leva med alla de här olika beskeden fram och tillbaka, säger han
och fortsätter:

– Regeringens attityd är, att behöver vi fatta beslut är vi beredda att göra
det snabbt, men det är väldigt många intressenter som är inblandade. Man bör
också ständigt påminna sig om att inget företag någonstans kan överleva utan
långsiktiga finansiärer och ägare och en affärsidé som bygger på att man
producerar varor eller tjänster som man kan sälja med vinst.

TT: Tror du det finns en framtid för Saab?

– Jag vill inte spekulera kring det. Det här är ett försök att hitta en
lösning som ska kunna lägga grund för produktion och överlevnad.

Det här inlägget postades i Nyheter, SvD, Sydsvenskan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.